Oldal kiválasztása


A szociális szorongás gyakori jelenség, amely sok embert érint. Sokan tapasztalták már életükben, hogy kényelmetlenül érezték magukat egy társaságban, amikor a figyelem kereszttüzébe kerültek, és teljesen lefagytak, amikor mondaniuk kellett volna. Megtörténhet, hogy teljesen hétköznapi helyzetekben – például vásárláskor, evés közben vagy tömegközlekedésen – aggódunk, hogy mások mit gondolnak rólunk. Talán unalmasnak vagy érdektelennek tartjuk magunkat, miközben egy ismerősünkkel beszélgetünk, vagy félünk, hogy kritika ér bennünket. Ha mindez komolyan megnehezíti a mindennapjainkat, és megakadályozza, hogy egy társaságban fejlődjünk, akkor jó eséllyel szociális szorongással állunk szemben – figyelmeztet a pszichológus.

Dr. Makai Gábor
Forrás: Picasa

A kellemetlen állapot mindig társaságban, mások figyelmének kereszttüzében jelentkezik, és különböző tünetekkel járhat. A szapora szívverés, a szájszárazság, a kéz- vagy hangremegés, az izzadás és a beszédzavar mind a szorongás tünetei lehetnek.

Ilyenkor kísértést érezhetünk egy-két pohár alkohol elfogyasztására vagy rágyújtásra, de Dr. Makai Gábor szerint sokkal hatékonyabb és egészségesebb módszerek is vannak a feszültségoldásra, amelyeket az alábbiakban ismertet:

Higgyük el, hogy senki nem vizsgál minket annyira, mint mi magunk!

A szociális szorongás miatt sokan azt feltételezik, hogy mások keményen ítélik meg minden szavunkat és lépésünket. A valóságban azonban ez nem így van, mivel az emberek többsége inkább önérdekelt, és saját bizonytalanságaival van elfoglalva. Egészen más odafigyeléssel bánunk másokkal, mint magunkkal.

Képzeld el, mit mondanánk egy barátunknak ugyanabban a helyzetben!

Legtöbbször nem is vagyunk tudatában annak, milyen kegyetlenek és kritikusak tudunk lenni önmagunkkal szemben. Gondolkodjunk el azon, hogy ugyanazokat a sértéseket mondanánk-e egy szeretett személynek, mint amilyennel a fejünkben megszólítjuk magunkat.

Ne tervezzük meg minden lépésünket!

Előfordulhat, hogy biztonságosnak hitt viselkedést tanúsítunk, például lenyomjuk a telefonunkat, iszunk még egy italt, kérdéseket készítünk fel, vagy elismételjük, amit mondani fogunk. Szorongásunk bizonyítottan megoldódik, ha tervezés helyett a jelenre próbálunk koncentrálni. Ha arra összpontosít, amit a másik mond, és őszintén érdeklődik iránta, sokkal társaságkedvelőbbnek fog tűnni.

Fiatal,Diák,Srác,Érzi,feldúlt,És,elszigetelt,Míg,Az övéi,Barátai
Ábra
Forrás: Shutterstock

Higgyük el, hogy mindenkiből hiányozhat az önbizalom!

A szorongás felerősödik, ha elhitetjük magunkkal, hogy rajtunk kívül mindenki tökéletes, és mi vagyunk az egyetlenek, akik kínosan viselkedünk. Valójában még a legmagabiztosabb emberek is hajlamosak kételkedni önmagukban, hiszen a félelem és a bizonytalanság az emberi lét természetes velejárója.

Ne képzeld a katasztrófát!

Amikor stresszesek vagyunk, könnyű elképzelni a lehető legrosszabb forgatókönyvet. A “mi lenne, ha” kezdetű mondatok általában nagyon hihetőnek tűnnek, de valószínűleg soha nem fognak megtörténni. Amikor eluralkodnak rajtunk a negatív gondolatok, tegyünk egy lépést hátra, és emlékeztessük magunkat, hogy ez nem a valóság.

+1 Változtassunk életmódunkon!

Nem könnyű leszokni a rossz szokásokról és mintákról. Ha úgy érzi, hogy nem tud egyedül megbirkózni a szociális szorongás okozta problémákkal, ne féljen szakemberhez fordulni segítségért. A szorongásos tüneteket ugyanúgy megváltoztathatjuk, mint más szokásainkat, még az olyan függőségeket is, mint a dohányzás vagy más káros szenvedélyek. A dohányzással járó egészségügyi kockázatokat csak akkor tudjuk teljesen kiküszöbölni, ha felhagyunk ezzel a szokással. De aki nem tudja egyik napról a másikra leszokni, annak sem szabad feladnia: jobb, ha más megközelítést választ, fokozatosan csökkenti az adagot, vagy áttér valamilyen füstmentes alternatívára, például fűtött termékekre, e-cigire vagy nikotintapaszra. Természetesen ezek nem kockázatmentesek és nikotint tartalmaznak, de a cigaretta elégetésekor keletkező káros anyagok csökkenthetők.

A cikk társadalmi felvilágosítás, nem reklámcélú tájékoztatás céljából készült, mely a BAT Pécsi Dohanygyár Kft. megrendelésére készült.





Cikk forrása