Oldal kiválasztása

[ad_1]

Nehéz fedezni napi D-vitamin szükségletünket egyedül étkezéssel. Ettől függetlenül érdemes figyelni az élelmiszerek D-vitamin tartalmát, hiszen a téli időszakban is megfelelő vitaminellátással tudjuk segíteni szervezetünket. A D-vitamin-kutatással foglalkozó Michael F. Holick professzor szerint azokban a hónapokban, amikor kevés a napfény, nehéz csak élelmiszerrel pótolni a szükséges D-vitamint. Ennek a vitaminnak jelentős mennyisége jellemzően a D-vitaminnal dúsított ételekben és italokban található. Holick könyvében mindenesetre A éssézését D-vitamin címmel magyarul is megjelent, kétféle ételt említ, különösen gazdagok D-vitaminban. Ebbe a körbe tartoznak bizonyos típusú gombák és bizonyos halfajták. A halak közül messze a legtöbb D-vitamint a lazac tartalmazza. Ezek közül a természetes vizekből vadon fogott lazac áll az élen, amely 100 grammonként 600-1000 NE (nemzetközi egység) D-vitamint tartalmaz. A tenyésztett lazac esetében ez az érték mindössze 100-250 NE. Érdekes módon még a lazackonzervnek is magasabb a D-vitamin tartalma, mint az előbbinél, 300-600 NE. Ez a vitamin más halkonzervekben is megtalálható. 300 NE szardíniában, 250 NE makrélában és 236 NE tonhalkonzervben 100 grammonként. A halakon kívül még a gombák is viszonylag gazdagok D-vitaminban. Egyrészt természetesen, másrészt napfény vagy mesterséges UV fény hatására. A napon történő szárítás vagy UV-kezelés jelentősen növeli a gomba D-vitamin tartalmát. A napon szárított siitake gomba tartalmazza a legtöbb D-vitamint, 100 grammonként 1600 NE. Friss siitake gombában ugyanennyi 100 NE, de még ez sem rossz érték, tekintve, hogy több mint háromszorosa a rókagombáénak. A Semmelweis Egyetem tavaly kiadott egy tájékoztatót a D-vitamin helyes adagolásával kapcsolatban, erről itt olvashat részletesen.

[ad_2]

A cikk és kép forrása