Oldal kiválasztása


A reflux legjellemzőbb tünete a gyomorégés, amelyet jellemzően a helytelen étkezési szokások okoznak, ezért érdemes odafigyelni az étrendre a tünetek csökkentése érdekében. Fogyasszunk minél több zöldséget, zabpelyhet, gyömbért, illetve ivással és jógával is enyhíthetjük a tüneteket.

Időnként gyomorpanaszok vagy reflux?

Ha a felső emésztőcsatorna működésében zavar lép fel, a gyomortartalom a normál haladási irány ellenében visszatér a nyelőcsőbe, és ott gyulladást okoz. Visszatérő gyomorégés, felső hasi fájdalom, égő érzés a torokban, köhögés, ami ha nem kezelik időben, komolyabb betegségekhez is vezethet. A reflux nem csak az idősek betegsége, 14-18 éves korban is előfordulhat.

A túlzott koffein- és alkoholfogyasztás, a zsírban vagy fűszeres ételekben gazdag étrend, valamint a túlsúly egyaránt hozzájárul a reflux kialakulásához és tüneteinek súlyosbodásához. A mozgásszegény életmód és a nem megfelelő táplálkozás miatt a tápcsatorna mozgása lelassul. A fekvés során könnyebben felszáll a sav a mellkasba, ezért is érezzük leggyakrabban este vagy éjszaka.

A gyomortartalom visszaáramlása a kiadós étkezés, előrehajlás vagy szűk ruházat miatt is előfordulhat, ami nyomást okoz a hasban. A reflux gyakran rontja az asztmás tüneteket gyermekeknél és felnőtteknél.

A reflux leggyakoribb tünete: gyomorégés

Amikor az irritált gyomorból a gyomorsav a nyelőcsövön keresztül visszaszivárog, maró, savanyú vagy keserű érzésünk van a torokban, mellkasi fájdalom, amihez hányinger is társulhat. A gyomorégés nem feltétlenül betegség, sokkal inkább az emésztőrendszer tünete, leggyakrabban reflux vagy gyomorfekély. Többféle gyógyszer is okozhatja: antibiotikumok és vérnyomáscsökkentők, valamint forró és fűszeres ételek, alkoholos italok vagy kávé. Ha súlyosbodik, és a fájdalom életmódváltással sem enyhül, érdemes orvoshoz fordulni!

Élelmiszerek, amelyek segíthetnek megelőzni a refluxot

Zöldségek: A zöldségek alacsony zsír- és cukortartalmúak, és segítik a gyomorsav csökkentését. Nyugodtan fogyaszthatod a következőket: zöldbab, brokkoli, spárga, karfiol, leveles zöldek, burgonya és uborka. Elkészítésükkor ügyeljünk arra, hogy a zöldségeket jól pároljuk, mert nyersen vagy enyhén párolva nem előnyös a hatásuk.
Gyömbér: A gyömbér természetes gyulladáscsökkentő tulajdonságokkal rendelkezik, ezért aki gyomorpanaszokkal, savas refluxtal küzd, annak minden nap érdemes fogyasztania, a hatása szinte azonnal érezhető.
Gabona: A zabpehely teljes kiőrlésű és rostban gazdag, felszívja a savat a gyomorban, és csökkentheti a reflux tüneteit. Jótékony, vízben oldódó rostjainak köszönhetően hosszan tartó teltségérzetet biztosít, mindezt anélkül, hogy megterhelné gyomrunkat.
Nem citrusfélék: A dinnye, a banán, az alma és a körte kevésbé veszélyezteti a refluxot, mint a savas gyümölcsök.
Sovány húsok, tenger gyümölcsei: A csirke, a pulyka, a hal és a tenger gyümölcsei alacsony zsírtartalmúak, és csökkentik a savas reflux tüneteit.

Életmód ötletek a reflux enyhítésére

  1. Egészséges, rendszeres táplálkozás, fogyás túlsúly esetén. A hasi zsír okozta nyomás elősegíti a reflux kialakulását.
  2. Az alkoholtartalmú italok és a dohányzás kerülése.
  3. Egyél lassabban, kerüld a túlevést, mert ez fokozza a savtermelést.
  4. Kerülje a túl szűk ruhákat.
  5. Lefekvés előtt 3-4 órával ne egyen.
  6. A Bükkszéken palackozott Salvus vizet gyomor-, bél- és légúti gyulladásokra, krónikus hörghurutra, cukorbetegség kiegészítő kezelésként, refluxos panaszok enyhítésére használhatjuk.
  7. A gyomorégés, reflux, puffadás és emésztési zavar csökkenthető rendszeres akupunktúrás terápiával.
  8. A jóga, ha a megfelelő gyógyszerekkel együtt gyakorolják, enyhítheti a reflux betegség tüneteit, és csökkentheti annak valószínűségét, hogy műtétre lesz szükség a betegség kezelésére.
  9. Igyál gyakran borsmenta teát!
  10. Gyomorégésben, refluxban szenvedőknek is javasolt a bal oldali alvás, ez a pozíció megkönnyíti az elalvást.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel és fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra…





Cikk forrása