Oldal kiválasztása



Az úgynevezett reklámpályázati ügy 2022 végére 3329 millió forint, azaz közel 3,5 milliárd forint veszteséget okoz a főváros közösségi közlekedési költségvetésében a VG birtokába került adatok szerint.

Csak szemléltetésképpen: ebből az összegből még

A BKV több mint 30 új saját buszt, vagy négy új CAF villamost vásárolhatott volna.

Ez utóbbi különösen fájdalmas, ugyanis a főváros nemrégiben bejelentette, hogy nincs pénze az összes elérhető kedvezményes CAF megrendelésére. A városháza arra is költhetett volna, hogy az energiaválságra hivatkozva ne kelljen lecsuknia a fogaskereket – ami egyébként csak 120 millió forintot takarít meg -, vagy azért, hogy az egyébként kifejezetten zöld, környezetbarát CNG, azaz sűrített földgáz. , a buszok tovább közlekedhettek. Ezeket az elszabadult földgázárak miatt kivonták a forgalomból, dízeljárművekre cserélték.

Talán a legkézzelfoghatóbb párhuzam: ha a városvezetés nem égette volna el ezt a 3,5 milliárd forintot, akkor a BKV jó eséllyel megúszta volna, hogy haladékot kér a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól 4,7 milliárd forint adó- és járulékfizetés alól. Idén októberben. A fővárosi közlekedési társaság összesen 20 milliárd forintos hiánnyal rendelkezik,

vagyis ha a reklámpályázati ügy nem következik be (teljesen érthetetlen okokból), akkor ez önmagában az ötödét fedezhette volna.

A példákat még hosszan lehetne sorolni, de a lényeg talán már ezekből is kiderül: Budapest működtetésében bőven lett volna hely a pénznek.

Mi az a reklámpályázat, és mi köze ehhez Karácsony Gergelynek?

A történet megértéséhez pontosan három évet kell visszamenni az időben a mai napig. Karácsony Gergelyt akkor újonnan választották polgármesternek. A ciklus első közgyűlése 2019. november 5-én volt, amelyre

maga a városvezető terjesztett elő javaslatot a fővárosi cégek egy évnél hosszabb időtartamra történő kitiltására,

a tulajdonában lévő, használt vagy kezelt reklámfelületek hasznosítására vonatkozó megállapodások aláírása. Egyetlen ilyen szerződés várt aláírásra, a BKV reklámtender.

Évekig tartó zúgolódás után a cég eljutott odáig, hogy a megállapodás igazából már csak aláírásra várt. JCDecaux Hungary Zrt. A feladatra a francia hátterű multinacionális cég (JCD) nyerte el a koncessziós pályázatot, így kapott volna a járműszektorhoz tartozó reklámfelületek és a közösségi közlekedési infrastruktúra használati jogát.

Ezt a négy plusz egy fakultatív négy évet azonban teljesen ellehetetlenítette volna a polgármester javaslata.

A BKV nem mehetett szembe a tulajdonos döntésével. Mivel más megoldás nem volt, először eredménytelennek nyilvánította az egyébként hatályos és érvényes pályázatot, majd lezárta. (Akit érdekelnek a történtek részletei, az itt olvashat bővebben a témáról.)

Nem volt meglepő, hogy a Közbeszerzési Hatóság is felfigyelt az esetre, amely végül 120 millió forintra bírságolta a céget. Így vált a bevételszerzési lehetőségből a kiadásokat növelő jogi harc, nem is lehet tudni, miért volt erre szükség.

A városháza profi az elakadásban

Karácsony Gergely az ügylet megszüntetése után azzal nyugtatta a közvéleményt a kezdetektől fogva, hogy hamarosan új közbeszerzést írnak ki a témában, ami Budapest számára sokkal kedvezőbb és korszerűbb konstrukció lenne.

Eltelt három év, és a mai napig nem történt semmi.

Annak ellenére, hogy Karácsony Gergely például 2021 januárjában – több mint egy évvel az eredeti közbeszerzés megtorpedózása után – azt mondta az InfoRádiónak, hogy a főváros pályázatot ír ki egy új beszerzésre. Ez elmaradt, pontosabban nyolc hónappal később, 2021 szeptemberében megjelent egy felhívás, amit azonban alig egy hónappal később visszavontak.

A reklámpályázat előzményeinek tükrében kár meglepődni, de kissé furcsának tűnt, hogy miután Karácsony Gergely bejelentette a BKV reklámfelületeinek négy évre tervezett kiszervezését, hat évre adták volna ki a jogokat. a második körben.

Az idő pénz, de ebben az esetben nagyon-nagyon-nagyon nagy pénz

Amikor 2021 októberében másodszor is kiírták a reklámpályázatot, a főváros azt írta a pályázati dokumentációba, hogy bár a közbeszerzést eredménytelennek minősítették, “valószínűleg” megismétlik. Tekintettel arra, hogy azóta újabb egy év telt el, a VG megkereste a BKV-t, hogy hol van az ügy. A cég ezt válaszolta

az új eljárás megindításáról eddig nem született döntés, jóváhagyás.

Mindez pénzügyi szempontból különösen rossz hír. Ha engedélyezték volna, a JCD 2019 novemberétől havi 142 millió forintot fizetett volna a fővárosnak a BKV reklámfelületekért.

Azóta 39 hónap telt el, ezalatt több mint 5,5 milliárd forint folyhatott be.

Hiába, ezt valamiért nem igényelték a városházán, hanem a korábbi, jóval kedvezőtlenebb feltételek megtartásával fizettek érte. A BKV két céggel áll szerződéses jogviszonyban hirdetési felületeinek használatára:

  1. AZ Peron Reklám Kft. hatályos bérleti szerződése alapján a cég reklámozásra alkalmas felületeinek legnagyobb részét reklámpartnerei bevonásával hasznosítja. A megállapodás határozatlan idejű, három hónapos felmondási idővel. A teljesség igénye nélkül: Peron Reklám Kft. magában foglalja a járművek külső felületeit, a járművek belső felületeit (kivéve a metrót), a metróállomások hirdetőtábláit, a CLP-berendezéseket és a mozgólépcsők melletti falfelületeken elhelyezett plakátokat.
  2. AZ Promix Zrt. jogosult minden metrókocsi belső felületét reklámcélra használni a mindenkori bérleti szerződése alapján. Ez a szerződés is határozatlan idejű, 150 napos felmondási idővel.

Ez a két cég azonban együtt átlagosan 50 millió forintot fizet a fővárosnak,

két és félszer kevesebb, mint amit a JCD tett volna.

A BKV erről a hivatalos statisztikát adta ki a VG-nek, amiből az látszik, hogy a reklámfelületek kihasználtsága

  • 2020-ban összesen 592 millió forint érkezett be (átlagosan havi 49,3 millió forint),
  • 580 millió forint 2021-ben (átlagosan 48,3 millió forint havonta)
  • és 2022 októberéig 509 millió forint (átlagosan havi 51 millió forint).

Ezeket az adatokat a JCD-ajánlattal összevetve megállapítható, hogy 2020-ban 1112 millió, 2021-ben 1124, 2022-ben 911 millió forintot veszített a főváros a francia multi kiszorításával.

Ez tehát összesen 3147 millió forint, mintegy 3,15 milliárd.

Novemberben és decemberben együtt további 182 millió forint vihető el, így jön ki a cikkünk legelején közölt 3329 millió forint. A végére azonban csak egy kérdés maradt: meddig ül a városháza ezen a helyzeten, és meddig termel még veszteséget a fővárosi költségvetésnek? Érdemes sietni, minden nap újabb milliókat, nagyjából 2,6 millió forintot dobnak ki az ablakon.

Az eredeti cikk itt elolvashatod





Cikk forrása