Oldal kiválasztása

[ad_1]

Az őszi szezon egyik legfinomabb, legsokoldalúbb és legegészségesebb zöldsége (vagy inkább édes íze miatt sokak gyümölcse) a sütőtök. Használható levesnek, süteménynek, főételnek, de akár egyszerűen sütve is fogyasztható. Bármelyiket is választja, ne feledkezzen meg a tök nem mellékes „melléktermékéről”, a tökmagról.

A tökmag és a belőle készült olaj tulajdonképpen a közép-európai konyha különlegessége. Hazánkban is régóta fogyasztják, az őrségi falvakban pedig a régió egyik legjobb minőségű tökmagolaját állítják elő. Régóta fogyasztják az osztrákok, akik a sűrű, illatos és ízletes olajat feketearanynak nevezik, amelyet leginkább saláták ízesítésére használnak. A tökmagot sokáig csak jóízű és időigényes uzsonnaként használták, ma már a belőle készült lisztnek köszönhetően kenyerek, péksütemények alapanyagaként, ízesítőjeként is használják. Érdemes minél többet fogyasztani belőle – bármilyen formában -, hiszen nagyon egészséges.

Rengeteg telítetlen zsírsavat tartalmaz

A leghasznosabb a tökmagolaj, ami hidegsajtolással készül. A hidegsajtolás azért fontos, mert így nem sérülnek és nem bomlanak le a benne lévő tápanyagok, és megmarad a telítetlen zsírsav- és vitamintartalom. A tökmagban és a tökmagolajban található omega-6 zsírsavak nélkülözhetetlenek a normál növekedéshez és fejlődéshez, ezek a zsírsavak serkentik a haj növekedését, felelősek a bőr szépségéért, szabályozzák az anyagcserét, és fontos szerepet játszanak a csontozat fenntartásában is. Egészség. Emellett a telítetlen zsírsavak csökkentik a megemelkedett koleszterinszintet, lassítják a szervezet érelmeszesedési folyamatait, jótékony hatással vannak az agyi keringés normál állapotának megőrzésére.

Sok vitaminhoz segít

A tökmag nemcsak telítetlen zsírsavai miatt hasznos, hanem vitamin- és ásványianyag-tartalma miatt is. Rendkívül gazdag C-vitaminban, de sok magnéziumot és káliumot is tartalmaz, emellett gazdag antioxidánsokban is. Talán a leghatékonyabb és leggyakrabban emlegetett E-vitamin, amely fontos szerepet játszik a többi hatóanyag felszívódásában, de a vörösvértestek képződésében is sokat segít. Antioxidáns hatása miatt jót tesz bőrünknek, hajunknak, lassítja a szervezet öregedési folyamatait. A tökmagolaj kiváló K-vitamin forrás is, amely segíthet megőrizni az idősebb emberek csontjait.

Férfiaknak különösen ajánlott

Gyakran emlegetik a tökmagolaj kapcsán, és valóban nem mellékhatás, hogy segít enyhíteni a jóindulatú prosztata-megnagyobbodás okozta panaszokat. A szakemberek kifejezetten férfiaknak ajánlják a hidegen sajtolt tökmagolaj fogyasztását. Egy kísérleti tanulmány azt is megállapította, hogy a tökmagolaj jótékony hatással van a posztmenopauzás nők koleszterinszintjére.

Alvássegítő is, ráadásul étrendünket is színesíti

Bármennyire is hihetetlennek tűnik, de a megfigyelések szerint a tökmag és a tökmagolaj az álmatlanság ellenszere is lehet, ugyanis magnéziumtartalmuk mellett nagyon gazdag aminosavakban, amelyek segítenek megelőzni a stresszt és az álmatlanságot. A nyugtalanul alvó vagy sokat idegeskedőknek érdemes egy kellemes ízű teát főzni, amihez egy evőkanál hámozott, zúzott tökmag és egy csésze víz kell. Forraljuk fel a vizet a magvakkal öt-hat percig, majd lefekvés előtt fél órával igyuk meg a mézzel édesített teát. Ha a napi étkezéseinkhez szeretnénk használni, akkor is jól járunk a tökmaggal és az olajjal. A tökmagolaj intenzív diós ízű. A tökmagolajat desszertekben is használják, például kiváló diós ízt ad a vaníliafagylaltnak. Ausztriában igazi csemegeként tartják számon, sütőtökleveshez és más helyi ételekhez adják, például a már említett vaníliafagylalthoz.



[ad_2]

Cikk forrása