Oldal kiválasztása


Felhasználhatóságát tekintve rendkívül sokoldalú zöldség: felhasználható levesekbe, szószokba, gyümölcslevekbe, salátákba, köretekbe, süteményekbe, de akár egyszerűen puhára sütve is fogyasztható. Ráadásul nemrég egy remek tökös arcpakolást ajánlottunk az otthoni wellness szerelmeseinek. A következő hét tény most a gyakoribb használat mellett szól.

1. Erőt ad a szemnek

Sok A-vitamint tartalmaz, amely megfelelő mennyiségben fogyasztva javítja a látást és védi a szaruhártyát. A sütőtök karotinokban is gazdag, amelyek csökkentik az életkorral összefüggő pupilla-elváltozások és a szürkehályog esélyét. A sütőtökben található antioxidánsok megvédik a retina sejtjeit a szabad gyökök okozta károsodástól.

2. Támogatja az immunrendszert

A sütőtök nagy mennyiségben tartalmaz C-vitamint is, amely serkenti az immunrendszer működését, így ősszel segít a fertőzések leküzdésében. Emellett a növényben található különféle ásványi anyagok támogatják szervezetünk védekező mechanizmusainak egészséges fenntartását.

3. Segíti az emésztést

Nagyon gazdag rostokban, így a sütőtök az emésztést is segíti és hozzájárul a fontos tápanyagok felszívódásához, leve pedig semlegesíti a gyomor savasságát. Naponta háromszor érdemes mézzel ízesített sütőtök levét inni.

4. Hozzájárul a diéta sikeréhez

A sütőtök alacsony kalóriatartalmú és rostban gazdag. A rostok hosszan tartó teltségérzetet biztosítanak, ezáltal csökkentik az étvágyat. Magas káliumtartalmának köszönhetően elősegíti a felesleges víz és só eltávolítását, valamint segít csökkenteni a víztömeg-gyarapodást. Az alacsony glikémiás terhelés helyreállítja a szervezet energiaegyensúlyát a nagyobb teltségérzetnek és a csökkentett élelmiszer-fogyasztásnak köszönhetően.

5. Terhes nőknek is ajánlott

A pirított tökmag terhes nőknek ajánlott, mivel tele van a magzat fejlődését támogató tápanyagokkal. Segítik az emésztést és enyhítik a terhesség alatt fellépő hasi görcsöket is. A sütőtök vasat is tartalmaz, amely megakadályozza a vérszegénységet és oxigénnel látja el a magzatot, valamint csökkenti a koraszülés kockázatát. Érdemes mértékkel fogyasztani, mert a túlzott fogyasztás gyomorpanaszokat okozhat.

6. Segíti az izomépítést

A sütőtök remek választás egy kemény edzés után. Ezek a keményítő- és tápanyagban gazdag élelmiszerek szénhidrátot biztosítanak, de a gyümölcsökkel ellentétben először az izomglikogént pótolják. Egy pohár sütőtöklé is elegendő káliumot biztosít a szervezet elektrolit-egyensúlyának helyreállításához egy kemény edzés után.

7. Egy szinten tartja a vérnyomást

Egy csésze főtt sütőtök a napi ajánlott C-vitamin szükséglet 20%-át fedezi. Emellett a sütőtökben található A-vitamin segíti a szív, a tüdő és a vesék megfelelő működését. Magas rosttartalma szinten tartja a koleszterinszintet, ezáltal csökkenti a szívbetegségek és a stroke kockázatát.

Sokféleképpen használható

A sütőtököt leggyakrabban sütve fogyasztják, bár sok más módja is van a felhasználásának. Köretként a burgonya helyettesíthető, alkalmanként pürét is készíthetünk belőle, ilyenkor rozmaringgal is ízesíthetjük. A sütőtökkrém vagy sütőtökleves nagyon finom téli étel, és ha egyszer kipróbálod, biztosan rajongód leszel. A pörkölt magvak finom és egészséges nassolnivalók, a tökmagolaj pedig salátákhoz használható. Otthon is elkészíthető különlegesség a sütőtök lekvár vagy sütőtök lekvár: cukorral, citrommal, fahéjjal, szegfűszeggel főzve.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel és fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra…





Cikk forrása