Oldal kiválasztása


Lapos hát

A legtöbb esetben a lapos hát deformitása a gerincferdülés kísérő jelensége, amely a háti csigolyák elfordulása miatt alakul ki. Kis ízületi fájdalom és a gerinc egyes szakaszainak túlterhelése alakulhat ki, ha a fájdalmat nem kezelik és csillapítják.

A vízi súllyal vagy ellenállással végrehajtott mellúszás, szabadfogású úszás és ezek variációi erősítik a mellkas, a vállöv és a hátizmok izmait, elősegítve az „izomcsipkék” és a helyes testtartás kialakulását. Az izommerevítő a gerinc mentén elhelyezkedő mély hátizmok és általában a teljes mellkas és törzs izmainak erősítését jelenti. A pillangóúszás, a hullámszerű delfinmozgás erősíti az ágyéki régió mély hátsó izmait. Szintén ajánlott a gyorsúszó lábtempó, miközben a mellkas alatt deszkát tartunk, és előre emelt fejjel lélegezzünk ki. Hasznos még a mellúszás, gyors, pillangós kartempó, miközben a bokák között vízsúly van.

Kypholordosis, azaz kypholordotikus hát

A gondatlan testtartáshoz hasonlít, a váll előreesett, a lapockák szétcsúsztak, a hátgerinc túlzottan meggörbült. Kialakulásának oka a hát-, has- és farizmok, valamint a hát szalagrendszerének gyengesége. A betegségben az izomgyengeség izommerevséggel együtt jelentkezik. A hátúszás a hasizmokat, a gyorsúszó lábak a farizmokat erősítik, ami segít a csípő visszabillentésében normál helyzetbe. A láblöket végrehajtásakor ügyeljen arra, hogy a combját ne húzza a hasa alá, és ne hajtsa végre felemelt fejjel a gyors és mellúszást. A leginkább ajánlott úszásfajta a hátúszás, amely vízi súlyzókkal is végezhető. Kipróbálhatjuk a gyors tempót hason és háton, forgással a háton és a lábakon, miközben a légzést a háton.

Lordosis, lordotikus hát

Ágyéki lordózisról akkor beszélünk, ha a derék görbülete nagyobb, mint a gerincoszlop természetes görbülete. Ilyenkor a gerinc a has irányába húzva látható C alakot vesz fel, és a has kinyomódik. A tartáshiba olyan funkcionális problémák következménye, mint a gyenge és feszes ágyéki izmok, gyenge és megnyúlt hasizmok, valamint gyenge fenék- és lábizmok.

A gyorsúszó lábmunkában a felfelé mozgás során a gluteus maximus intenzíven összehúzódik a mediális ellenállás leküzdése érdekében, és a térdhajlító izmok is részt vesznek a comb felfelé irányuló mozgásában. Ezeknek az izmoknak az erősítése segít a csípő visszabillentésében normál helyzetükbe. Rendszeres hátúszással a csípő kedvező pozícióba kerül, a hátizmok megerősödnek. Jó úszni hason fekvő oldalon lábtempóval, háton mell lábtempóval kétkaros hátúszással, valamint oldalúszás gyors kartempóval.

Kyphosis, azaz domború hát vagy Scheuermann-kór

A háti kyphosis a normálisnál nagyobb, ami gyakran kiterjed az ágyéki gerinc felső részére is. A medence hátradől, aminek következtében a hátsó combizmok és a csípőfeszítő izmok lerövidülnek, a mellkasizmok és a vállforgató izmok az előretolt vállak miatt összezsugorodnak, a hosszanti hátizmok megnyúlnak. A Scheuermann-kórt hátfájdalom jellemzi, amely súlyos és akár cselekvőképtelenné is válhat. A fájdalmat súlyosbíthatja testmozgás, hosszú ideig tartó állás vagy ülés.

A vállak lazítására és a mellizmok nyújtására a legalkalmasabb úszás a hátúszás és ezek kombinációi. Megvalósítása során a mellkas kedvező helyzetbe kerül, így nagyobb a lehetőség a hátsó szakasz korrekciójára. Ha vízi súlyokat is használunk, akkor erősen fejleszthetjük a hátizmokat. A hátúszás lábtorna javasolt, miközben felváltva nyújtjuk a karunkat, vagy tartsuk magasan, vagy a fej hátsó részén. Ráadásul nem árt a mellúszó lábak tempója, miközben magunk előtt tartjuk a deszkát.

Scoliosis, azaz a gerinc görbülete

Általában gyors fizikai növekedés során jelentkezik, 7-9. 12-15 éves korig. A gerinc oldalirányú görbületét a csigolyák tengelyük körüli csavarodása kíséri, ami a háti szakaszon bordapúp kialakulásához, az ágyéki szakaszon a kóros gerinc melletti dudor kialakulásához vezet. Fontos feladat a törzsön a gerincet középen tartó izomszalag kialakítása. Ha az elváltozást bordapúp kíséri, a gyakori gyorsúszást mellőzni kell, mert a púp jobban kilóghat. Mindenekelőtt a háton úszás, körúszás, oldalúszás javasolt gerincferdülés esetén.

Folyamatos hátúszás lábtempóval húzza az egyik karját a vállhoz, és nyújtsa a másik karral. Végezzen egykaros hátúszást a jobb karral, miközben a bal kar magas pozícióban van, majd váltson kart. Kétkaros hátúszás mell- és lábtempóval is javasolt. Folyamatos gyorsúszó lábtempó esetén a bal kart magasan, a jobb kart pedig alacsonyan tartsuk. Válts a gyors és a hátúszás lábtempó között. Kipróbálhatja az oldalúszást delfin-, mell- vagy gyorsúszókar-ütéssel. Úszás sprinter lábtempóval, jobb kézi sprinter kartempóval, bal kéz vízi súlyzókkal, ugyanez fordítva.

Spondylolysis, azaz csigolyaív szakadás

Az egymás feletti csigolyákat a csigolyaíveken az alsó és felső ízületi felületek által alkotott kis ízületek kötik össze egymással. A spondylolysis a csigolyaív szakadását jelenti. Ez legtöbbször tünet és problémamentes, hiszen maga a szalagrendszer nagyon erősen rögzíti a csigolyákat. Szakadásuk rontja a gerincoszlop stabilitását, és lehetővé teszi a felső csigolya elcsúszását a hasüreg felé.

Az ágyéki régióban a legfontosabb feladat az izomszalagok kialakítása, a hasizmok erősítése, a további állapotromlás megelőzése. A változás csak műtéttel korrigálható, de úszással is csökkenthetők a panaszok. A hátúszásnál a csípő kedvező helyzetben van, a kitartott hátúszások a has- és a hátizmokat, a gyorsúszó lábak a farizmokat erősítik, ami segít a medence központi pozíciójában tartani. A csavart úszást mindenképpen kerüljük, mert hátfájás jelentkezhet. Ami javasolt, az a kétkaros hátúszás mellúszással vagy a hátúszás delfinlábbal. Oldalúszás esetén tartsunk bal kezünkben egy vízisúlyzót, és használjuk a jobb kezünket gyors kartempóban, majd váltsunk oldalt.

Forrás: Somogyiné Kuti Ilona: Gyógyúszás

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel és fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra…





Cikk forrása