Oldal kiválasztása

[ad_1]

Mindannyian saját belső óráinkat követjük, amely a napi változásokat mutató biológiai funkciókat szabályozza. A vérnyomásértékek, a pulzusszám, a testhőmérséklet és a hormonszintek is változnak a nap folyamán. Az éjszaka és a nappal váltakozása van a legnagyobb hatással belső óránk működésére, a szervezet termeli az alvást szabályozó hormont a sötétben. Már a biológiai óra kis ingadozása is felboríthatja az alvás-ébrenlét ritmust, és befolyásolhatja az egészséget, amíg a szervezet alkalmazkodik a változásokhoz. Ennek hatása akkor tapasztalható meg, amikor valaki távoli országba, más időzónába utazik, és bármilyen hihetetlen, a szakemberek szerint a tavaszi és őszi óraállítás során is ezt a hatást tapasztaljuk.

Tudományosan bizonyított

A medicalexpress.com portálon bemutatott tanulmány szerint a nyári időszámításról a téli időszámításra való átállás sokaknak okoz szenvedést. Az időváltozást követő hónapban, novemberben nyolc százalékkal több a depressziós esetek száma a változás előtti diagnózisok alapján várhatóhoz képest. A dán kutatók 185 419 depresszióval diagnosztizált beteg adatait elemezték, akiknek az eseteit 1995 és 2012 között rögzítették a Dán Központi Pszichiátriai Kutatói Nyilvántartásban. A kutatást vezető professzor szerint nyilvánvaló, hogy az időváltozás növeli a depressziós esetek számát. és nem a rövidebb napok vagy a rossz idő. A szakember szerint reggel hét és nyolc között valószínűleg nem sokat nyerünk azzal, hogy váltunk, mert akkor a legtöbben már zuhanyozunk, reggelizünk, vagy munkába, iskolába megyünk. Mire azonban hazaérünk és délután végre lesz szabadidőnk, már sötét van, és ettől nem leszünk jó hangulatban.

Az átállás nem megy egyik napról a másikra

A mindössze 60 perces időeltolás az óra előreállításához vagy visszaállításához általában néhány nap alatt “orvosolható”, hiszen a szervezet alkalmazkodik a megváltozott helyzethez. Az is előfordul azonban, hogy valakinek hosszabb időre, akár két hétre is szüksége lehet az átálláshoz. Az őszi óraállítás elsősorban az időseket, a csecsemőket, a gyerekeket és a betegeket érinti, de azok is megszenvedik a változást, akiknek szervezete hozzászokott a jól kialakult napi rutinhoz, mindig egyszerre fekszik le és kel fel. És milyen problémák adódhatnak az óra átállításával? Amíg a belső és külső óra nem igazodik a megváltozott körülményekhez, alvászavarokat, indokolatlan fáradtságot, depressziós hangulatot, szívritmuszavarokat, étvágytalanságot, emésztési problémákat tapasztalhatunk.

Van megoldás

Az óraátállítás miatt fellépő kellemetlen tünetek kezelésére nincs szükség gyógyszerre, altatóra és napközbeni ébrenlétet és koncentrációt serkentő gyógyszerekre. Alkossunk és tartsunk be egy napi beosztást, amelyben az alvásra szánt idő megfelelő mértékű legyen. A frissítő mozgás és izomzatunk kellemes fáradtsága elősegíti a nyugodt alvást. Lefekvés előtt jól szellőztesse ki a hálószobát, a hálószoba legyen csendes, sötét és megfelelő hőmérsékletű. Este, lefekvés előtt például egy meleg fürdő vagy lábfürdő, egy csésze citromfű tea, vagy akár egy szakember által készített nyugtató teakeverék is pozitív hatással lehet. Egy kellemes esti séta nagyon jó stresszoldó lehet, ami segít kitisztítani a fejünket lefekvés előtt. Este ne együnk sokat, és lefekvés előtt három órával érdemes kerülni a kávét, teát és egyéb élénkítő italokat. Az óraátállítást követő napokban a közlekedésben legyen különösen körültekintő és körültekintő, a munkahelyén pedig légy türelmesebb önmagadhoz. Tartson több szünetet, és hagyja, hogy teste alkalmazkodjon a változásokhoz.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel és fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra…



[ad_2]

Cikk forrása