Oldal kiválasztása


Legyen világos vagy sötét sárga, néha pír vagy aranybarna, nevezzük Vilmosnak vagy Alexandernek, a körte tagadhatatlanul szép és finom gyümölcs, az őszi szezon nagy kedvence.

Régóta segíti egészségünk védelmét

A körtetermesztés 3000 évvel ezelőtt kezdődött Nyugat-Ázsiában, de a feltételezések szerint már a kőkorszakban felfedezték. Annyi bizonyos, hogy jóval később, a 18-19. században a körtetermesztés fejlődése jelentősen javította ízét és minőségét. Ma a világ körtekészletének nagy része Kínából, Olaszországból és az Egyesült Államokból származik. Szezongyümölcs, és bár sokáig eltartható, jótékony hatásait akkor lehet a legjobban élvezni, ha éretten leszüreteljük és azonnal fogyasztjuk. Bár a körte szinte – akárcsak az alma – a “szegény ember” gyümölcsének számított, egészségvédő tulajdonságai rendkívül értékessé teszik.

C-vitaminban és rostban gazdag

Egy közepes méretű körte elfogyasztásával biztosítjuk a napi C-vitamin szükségletünk 12 százalékát és a K-vitamin szükségletünk 10 százalékát, a káliumszükségletünk 6 százalékát, valamint kis mennyiségű kalciumot, vasat, magnéziumot, folsavat és vitamint. B-6. A körte nem csak a vitaminok miatt jó választás, hanem a rost miatt is, amely rosttartalmának köszönhetően javítja az emésztést. Hozzájárul a bélflóra egyensúlyának megőrzéséhez, helyreállításához is, ezáltal támogatja az immunrendszert, hiszen a bélflóra állapota – az immunsejtek 70 százaléka a vastagbélben található – meghatározza a szervezet védekezőképességét. Részben a rostok jelenléte miatt a körte enyhe hashajtóként is használható, rendszeres fogyasztásával megelőzhető és kezelhető a krónikus székrekedés és az ezzel összefüggő betegségek kialakulásának kockázata.

A körte jó K-vitamin forrás

Ez a vitamin jól ismert arról, hogy segíti a véralvadást. Amikor a szervezet megsérül, a K-vitamin elindítja a gyógyulási folyamatot a vérzés lassításával és leállításával. A legújabb tanulmányok kimutatták, hogy a K-vitamin segít megelőzni és kezelni a csontritkulást és a csontsűrűség csökkenését. Ha a családban előfordult csontritkulás, fontos az egészséges K-vitamin szint fenntartása. Megelőzi az érelmeszesedést, így segít megelőzni a szívbetegségeket és a szívelégtelenséget.

A megelőzésben is segít

A körte héja csaknem háromszor annyi növényi tápanyagot tartalmaz, mint a gyümölcsbél. Gazdag flavonoidokban, amelyek az egyformán gazdag C-vitamin, karotin és lutein tartalmával együtt kiváló gyulladáscsökkentő keveréket alkotnak. Ennek köszönhetően a körte fogyasztásával felvehetjük a harcot a rákot, gyulladásokat, szív- és érrendszeri betegségeket, köztük szívinfarktust, agyvérzést okozó szabad gyökök ellen, valamint felgyorsíthatjuk a bőr öregedését. A szabad gyökök nagy ellensége a glutation, amely a körtében is jelentős mennyiségben megtalálható. A körte védi a szívet, mivel jelentősen csökkentheti az LDL-koleszterin szintjét. Ez a tulajdonság annak köszönhető, hogy a körte héja rendkívül gazdag pektinben. Mivel a pektin vízben oldódó növényi rost, a szervezetbe kerülve nyálkás lesz, és megtapad az LDL-koleszterinnél, melynek jelentős része a kiürülés során távozik a szervezetből. Emellett a körte gazdag káliumban, ami fontos szerepet játszik a szív egészséges működésében: ez a hatóanyag tágítja az ereket és szabályozza a szívritmust, az érfalak ellazulásának köszönhetően pedig a vérnyomás is csökken.

Egyél a héjával

Vásároljon kemény, de nem túl kemény körtét. Sima héjúnak kell lennie, zúzódásoktól és penésztől mentes. A jó minőségű körte színe nem lehet egyöntetű, hiszen vörösesbarna foltoknak is kell lenniük. Az ezzel a folttal rendelkezőnek erősebb az íze. Kerülje a tüskés vagy sötét, lágy foltokkal rendelkező körtét. A körte szobahőmérsékleten érlelhető. Amint a héj engedi a gyengéd nyomást, érett és fogyasztható. Ha nem eszed meg, amint megérett, tedd be a hűtőbe, ahol még pár napig friss marad. Mivel a C-vitamin nagy része a bőrben található, a körtét hámozatlanul kell fogyasztanunk.

Iratkozzon fel értesítéseinkre, hogy ne maradjon le a fürdőkkel és fürdővárosokkal kapcsolatos legfontosabb és legfrissebb hírekről! Kattintson az alábbi gombra…





Cikk forrása