Oldal kiválasztása


A nagy pontosságú helymeghatározásnak és a gyors adatátvitelnek köszönhetően online is bekapcsolódhatsz a versenypályán száguldó autók csatájába. A fejlesztőmunka egyik lehetséges eredményeként a jövőben akár egy Forma-1-es futam résztvevőivel is összemérhetik tudásukat az interneten keresztül a kanapévezetők.

A HUMDA Lab Nonprofit Kft. által koordinált egyedülálló együttműködésben a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország Zrt., a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség és a Műszaki és Ipari Minisztérium vett részt.

Forrás: HUMDA

A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fülzejnösi Ügynökség Zrt. által szervezett szakmai rendezvényen Palkovics László technológiai és ipari miniszter két, a Hungaroring aszfaltcsíkján cikázó túraautóval versenyzett a pit utcai épületben egy szimulátorban ülve. .

A Blended Reality funkció segítségével a Digital Twin pilot projekt lehetővé tette a pálya eseményeinek valós időben történő megjelenítését a szimulátor képernyőjén. Mindkét autóba kísérleti eszközt szereltek, amely a Magyar Telekom 5G hálózatán keresztül továbbította a szükséges adatokat.

A járművek mozgása valós idejű GPS helymeghatározással 10 centiméternél jobb pontossággal követhető. A további szenzoroktól származó adatok, mint például a kormányszög, a keréksebesség vagy a lengéscsillapítók helyzete segítik a megfelelő látást. A projekthez pontos helymeghatározásra és adatgyűjtésre alkalmas eszközt kellett kifejleszteni, valamint előremutató kommunikációs hálózatot építettek ki az adatfeldolgozás és adatcsomagok megfelelő kezelésére.

A szenzorok által gyűjtött információk a járműből villámgyorsan eljutnak a szimulációs környezetbe a Magyar Telekom által a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség megbízásából létrehozott 5G hálózaton. Az 5G cellák biztosítják az adatok megbízható átvitelét a lehető legkisebb késleltetéssel a versenypálya teljes területén.

A száguldó autók speciális adatelosztási igényeit az alacsony késleltetésű (akár 10 ms-os) hálózat képes kiszolgálni, amely a járművek rendkívüli sebessége ellenére akár 800 Mbit/s-t is képes kezelni.

Fontos kiemelni azt is, hogy a Magyar Telekom itt helyezte üzembe először az úgynevezett 5G-Campus rádiós hálózatszeletelő technológiát, melynek segítségével nem csak a valós idejű kommunikációt tudják garantálni az autók között, de egyúttal rendezvények idején is ki tudja szolgálni a felhasználók nyilvános hálózati forgalmi igényeit. A vizualizációhoz szükséges szoftverek és algoritmusok kidolgozása a résztvevő kormányzati, vállalati és egyetemi szereplők hatékony együttműködését igényelte.

Elősegítheti az új tehetségek felfedezését a hazai versenysportban és az e-sportban

– Ismét meggyőződtünk egy nagyon izgalmas technológia gyakorlati alkalmazásának szinte kimeríthetetlen lehetőségeiről. Most már két autóval is versenyezhettem a szimulátorból, de a nem túl távoli jövőben az interneten keresztül bárki csatlakozhat egy igazi Forma-1-es versenyhez, hogy a kanyarban megelőzze Max Verstappent vagy Lewis Hamiltont. A Digital Twin a magyar mérnökök találékonyságának mintapéldája, és jól mutatja az együttműködés erejét. A kísérleti projekt kiváló lehetőséget teremt a tudományos és a versenyszféra közötti együttműködés elmélyítésére. Elősegítheti a hazai versenysportban és az e-sportban új tehetségek felfedezését és a mérnök utánpótlást. Emiatt külön kiemelést érdemel a győri Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központja, ahol hallgatók és frissen végzett mérnökök közös kutatási, fejlesztési és innovációs partnerségben dolgoztak és dolgoznak piaci szakemberekkel. A Műszaki és Ipari Minisztérium, a HUMDA Lab és a Széchenyi Egyetem közös célja, hogy hasonló együttműködések megalapozzák a további sikeres fejlesztéseket – mondta Palkovics László műszaki és ipari miniszter.

– A Magyar Telekommal kötött stratégiai partnerségünk részeként a nagy sebességű járművek és az 5G kapcsolatát vizsgáltuk a Digital Twin projektben. A pilot során fontos volt, hogy az eredmények könnyen rögzíthetők, megismételhetők és tesztelhetők legyenek, ami akár további önvezető autó fejlesztési projektek alapjául is szolgálhat. Az adatátviteli teszteket nagy járműsebesség mellett is tesztelték, a legnagyobb mért járműsebesség meghaladta a 200 km/h-t. A Hungaroring teljes pályasávját lefedő 5G hálózat 3,5 GHz-es frekvencián üzemel, és 5 bázisállomás szolgálja ki. – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

– A Magyar Telekom 5G hálózata és az arra épülő digitális szolgáltatások az üzleti élet számos területén versenyképesebbé teszik a szereplők működését. Kiemelkedő lehetőség, hogy ezt egy olyan látványos és izgalmas folyamat során tudjuk bemutatni, mint az autóversenyek – tette hozzá Gonda Gábor, a Magyar Telekom vállalati szolgáltatásokért felelős vezérigazgató-helyettese.

– A közös munka a fejlesztőmérnökség igazi próbája volt, amely számos szakmai kihívást tartalmazott. Az egyetemen egyedileg fejlesztettük a nagy pontosságú helymeghatározásra képes fedélzeti egység hardver- és szoftverelemeit, amely az 5G hálózaton keresztül továbbítja az adatokat a szerverre, mindezt versenyképes tempóban. Itt a gyors adatstrukturáláshoz és -feldolgozáshoz biztosítottuk a szervert, valamint a helymeghatározáshoz szükséges saját bázisállomást – ismertette a pilot részleteit Drotár István, a Széchenyi István Egyetem Digitális Fejlesztési Központjának vezetője.

– Az adattovábbítás során kihívást jelentett, hogy a csomagokat nem csak az egyes kommunikációs protokolloknak megfelelő formába kell helyezni, hanem figyelembe kell venni a szimulációs és megjelenítési környezet által elvárt adatok gyakoriságát, hosszát és típusát is. Így a HUMDA Lab egyik feladata az volt, hogy az egyes adatcsomagok szerkezetét, azaz a szükséges információkat és azok formátumát megfelelően meghatározza. Ezeket az általunk biztosított FASTLAP szoftverbe tápláljuk be, amely a valós idejű vezetési szimulációra összpontosít. A programot a projekt igényei szerint sok helyen kiegészítették – mutatott rá Bári Gergely, a HUMDA Magyar Auto-Motorsport és Zöld Mobilitás-fülzejszi Ügynökség Zrt. kutatás-fejlesztési és innovációs leányvállalata, a HUMDA Lab ügyvezető igazgatója.





Cikk forrása