Oldal kiválasztása


Még most is megéri az elektromos autót az otthoni, háztartási hálózaton tölteni – pusztán a töltési költség alapján – ha kevesebbe kerül akkor is, ha már piaci tarifát kell fizetni érte. Az A1 kategóriás lakossági piaci ár jelenleg 70,104 forint kilowattóránként minden egyetemes szolgáltatónál az MVM által. közzétett adatok szerint, vagyis érdemes ennél olcsóbb nyilvános töltőt keresni – írja a Világgazdaság.

Természetesen több alacsonyabb piaci lakossági tarifa is létezik, például 60.935 Ft az éjszakai áramhasználat. A legalacsonyabb érték a H tarifába tartozó 22 682 forint, mely utóbbi a hőszivattyú és egyéb megújuló energiát hasznosító berendezések használatához kötődik. (Egy külön itt nem tárgyalt eset a teljesen ingyenes töltés saját napelemről, de ennek is megvannak a korlátai, mindenekelőtt a sötétség.)

Alig fér bele az átlagfogyasztásba

Nagyon kényelmes lenne, ha a járművet kedvezményes, lakossági, A1-es tarifával terhelnék, mint eddig, az így kínált áram az MVM Désásznál 36 386, az E.ON Dédásznál 35 293, az E.ON ÉDÁSZ ill. Opus Titász .

Arra viszont kicsi az esély, hogy egy háztartás saját áramszükséglete olyan szerény, hogy az autó töltésekor is beleférjen a kedvezményes keretbe.

Egy Renault ZOE R90 akkumulátora például 41 kilowattórát fogyaszt, de ez az Eauto Charging kábele szerint „csak” 317 kilométerre elég, vagyis ha rendszeresen használják a járművet, aligha elég egy havi töltés. A rezsicsökkentési szabályok módosításával azonban egy háztartás átlagosan havi 210,25 kilowattóra áramot vásárolhat kedvezményes áron, ami nem elég egy autó, nemhogy egynél több feltöltésére. Ugyanakkor a rezsicsökkentésnek köszönhetően – kritikusai szerint – azok is élvezték a kedvezményes áram- és gázárat, akik távol voltak rászorulva. Most is élvezik, de csak egy bizonyos mértékig.

A járművek összesen 4,2 megawattóra áramot fogyasztottak
Forrás: Shutterstock

Még mindig van ingyen áramom

Arra a kérdésre, hogy “otthon vagy a piacon olcsóbb a töltés” gyorsan meg tudja adni a választ az Electric Cars asztal annak ellenére, hogy az adatok június 7-én érvényes árakat mutatnak. (Talán az oka annak, hogy azóta sem frissültek a számok, mert nem változtak.) A válasz az, hogy elsősorban itthon érdemes tankolni.

Gyorsan hozzá kell tenni, hogy továbbra is vannak ingyenes töltési lehetőségek, például a Penny Market és a Lidl üzletek parkolóiban, az Emobility Solutions által üzemeltetett töltők egy részénél, illetve az Elmű-ÉMÁSZ egyes berendezéseinél.

A hivatkozott portál honlapján a 70,1 forintos egységárnál olcsóbb töltésre is van példa (lakossági A1-es piac): a Nova Futura váltóáramú (AC) berendezések esetében a tarifa 65 forint kilowattóránként plusz egy forint. percenként. De az árak nagy része 79 forinttól indul, a felső határ a töltő teljesítményétől és egyéb szempontoktól függően 130-150 forint körül mozog, de találhatunk 280 forintos egyenáramú egységárat is az Inonitynál. A kereskedők változatos árazást alkalmaznak: van, ahol percdíjas, másoknak teljesítménydíjas vagy ezek kombinációja van, illetve bérletek és kedvezmények is kaphatók.

A legtöbb töltő Budapesten működik

2022 első negyedévének végén 1912 nyilvános, engedélyköteles áramtöltő működött Magyarországon – derül ki a Magyar Energia- és Közműhivatal (MEKH) adataiból. (Ennél több helyen is kaphatnak áramot az autók, ideértve a nem nyilvános, engedély nélküli töltőberendezéseket is.) A jelenlegi érték 29,1 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát, és 1,7 százalékkal haladja meg az előző negyedévet. A legtöbb töltő – 663 – Budapesten működik, ezt követi Pest megye (248) és Győr-Moson-Sopron megye (102). Így nem meglepő, hogy a darabszám alapján a legtöbb ilyen készülék az Elmű Hálózati Kft. területén üzemel. (46,8 százalék), valamint az E.ON Észak-dunántúli Áramhárosázi Zrt. területén is. (19,2 százalék).

24 795 tisztán elektromos autó közlekedett az utakon, 15 százalékkal több, mint az előző negyedévben, és 47 859 zöld rendszámú (plusz 12 százalék).

aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzI1MWJhOWViNGI2MjQ2MGE5MTFhNzUyYzdlZGU1Y2E5
Forrás: MEKH, VG grafika

Az első negyedévben körülbelül 1800 megawattóra áramot használtak fel egyenáramú (DC) töltőkön e-autók, valamivel több mint kétszerese az egy évvel korábbinak, de valamivel kevesebb, mint az előző negyedévben. Váltakozóáramú (AC) töltőkön 2408 megawattóra áramot értékesítettek, ami egy év alatt csaknem két és félszeres, negyedévben pedig az ötödére nőtt. A járművek összesen 4,2 megawattóra áramot hajtottak meg, ennyit termel két nap alatt kényelmesen a Paksi Atomerőmű, de szerencsésebb, ha az e-autók hasznosítják a felfogott napenergiát.





Cikk forrása